Bas de Bruin blijft nieuwsgierig

27-5-2020 11:04

Toen Bas begon met zijn carriëre, had hij er nog nooit aan gedacht om expert te worden. Na het afronden van de Zeevaartschool startte hij zijn carriere bij het ladingcontrolebedrijf Hoff &Co (inmiddels Bureau Veritas). Na 1,5 jaar begon hij echter het werken met en op schepen te missen, en ging hij zich oriënteren naar een functie die in het verlengde lag van zijn opleiding. Tijdens het zoeken in de Maritieme vacaturebank stuitte Bas op een vacature van expertisebureau Verweij en Hoebee (inmiddels BMT Surveys). Na een lang sollicitatietraject werd Bas aangenomen. Hij vertelt dat het worden van een schade-expert geen doelbewuste keuze was; ''Eigenlijk wist ik van heel het bestaan niet af en het is door toeval op mijn pad gekomen''. Het bleek wel een schot in de roos te zijn: het is een heel afwisselende baan gebleken, waarin je jezelf leert kennen en ontzettend veel kan leren.

Dat Bas in het vak terecht is gekomen is maar goed ook, want Bas vertelt dat zijn huidige beroep hem uitermate bevalt. De variatie en het contact met anderen maakt het een leuke en diverse baan. Het leukste aan zijn baan vindt Bas het onderzoeken van de schadeoorzaak. Sommige opdrachten lijken op het eerste gezicht erg op elkaar, maar iedere schade is een op zich staande claim en zit meestal toch net weer anders in elkaar.

Inmiddels is Bas werkzaam bij TVM verzekeringen en doet hij expertises in met name de binnenvaart. Hij vindt dit een groot verschil met zijn vorige werkgever, waar hij ook bezig was met offshore en zeevaart gerelateerde schades. Nu werkt hij vanuit huis. De schadegevallen zijn zeer uiteenlopend. Soms sta je bij een motoronderdeel te kijken, soms bij een berging, en Bas wil altijd het liefst precies weten wat er gaande is.

In de huidige tijden van crisis gaat dit wel net even iets anders. Het hele gezin is thuis en de kinderen hebben (deels) thuisscholing nodig. Dit maakt het wel even wat lastiger om het werk af te krijgen en uren rond te maken. Hij vindt wel dat hij hierdoor efficiënter is gaan werken.

Bas vertelt dat veel schades ontstaan door motorproblemen die hun oorsprong vinden in achterstallig onderhoud of montagefouten. Ook ziet hij vaak gevallen van slechte voorbereiding, stuurhutschades, schade door navigatiefouten of te veel lading bij laag water. Zijn werkgever TVM verzekeringen probeert de veel voorkomende schades momenteel extra onder de aandacht van haar klanten te brengen.

Bas wil altijd blijven leren. Je moet ook wel, met alle technische ontwikkelingen. Bas vindt dit heel interessant en wil zichzelf blijven uitdagen en leren van elke schade.

''Elke opdracht brengt iets anders met zich mee, en soms sta je voor nieuwe technische vraagstukken. Maar daar juist van deze zaken leer je het meeste''.

Ook vertelt Bas dat hij op dit moment erg blij is met zijn werkgever. Ze zijn in deze opmerkelijke tijden erg coulant ten aanzien van het flexibel kunnen werken vanuit huis. Hij hoopt dat andere expertisebureau's hier ook voor hun werknemers oog voor hebben.