Kies branche:

NIVRE Register-Experts ervaren werking veiligheidssystemen bij Politieacademie Lelystad

20-6-2017 13:20

Hoe werkt een automatisch noodremsysteem als een tankwagen de bocht te scherp neemt of daarbij te hard rijdt? Enkele tientallen NIVRE Register-Experts hebben dat op 6 juni jl. zelf kunnen ervaren tijdens een bijzondere PE-bijeenkomst, die op het terrein van de Politieacademie in Lelystad was georganiseerd door de branche Motorvoertuigen, specialisme ZM&T (Zwaar Materieel en Techniek). Gezeten in de cabine van een door Wilco van Es (Zeker & Vast Transport Support) bestuurde tankwagen met anti-kantelzijwielen reden zij korte rondjes over het oefenterrein en maakten zij ingrepen van het automatische noodremsysteem mee. Aansluitend konden zij na afloop het effect bekijken aan banden en ‘strepen’ op het asfalt. Ook de geur van het geschroeide rubber van de banden was goed waar te nemen.

De live-demonstratie vormde het enige praktische onderdeel van een zogeheten carrouselbijeenkomst, waarbij de NIVRE Register-Experts in kleine groepen van maximaal tien personen in totaal vijf sessies bijwoonden. Henk Klock (WABCO) praatte de deelnemers bij over de ontwikkeling en werking van de oplegger rem- en veiligheidssystemen, waaronder de verplichte Roll Stability Support (RSS) voor nieuwe opleggers. Ook informeerde hij hen over de nieuwe bedrijfsdatarecorder ODR, die de bedrijfsgegevens van het remsysteem registreert en opslaat. “Het zoeken naar de oorzaak van voertuigschades of verhoogde slijtage was tot nu toe te vergelijken met het kijken in een glazen bol. Met de bedrijfsdatarecorder ODR kan nu worden vastgesteld hoe het getrokken voertuig is ingezet, kan de voertuigbelasting worden bepaald en kunnen claims beter worden beoordeeld. Ook kan op grond hiervan worden gezien in hoeverre nascholing van de chauffeur wenselijk is”, vertelde Klock.  

In een technisch verhaal vertelde Koen van Erp  (Daf Trucks Service Training) over de nieuwe Euro 6/OBD regelgeving. Daarbij behandelde hij onder meer praktische onderwerpen als actieve en passieve fouten in de regelelektronica, het analyseren van data tijdens de regeneratie van het roetfilter, de invloed van AdBlue(manipulatie) en het analyseren ervan, het onderhoud en reparatiemogelijkheden van uitlaatsystemen na storingen én schades en het analyseren van foutcodes na een kantelongeval, bijvoorbeeld een oliedrukalarm. De aangescherpte wet- en regelgeving op dit vlak (Euro 6/OBD) maakt volgens Van Erp niet alleen voor schade-experts de beoordeling van schades aan de uitlaatdemper door vervuiling of een aanrijding lastiger, maar ook de schadeomvang hoger. Tot slot gaf hij nog enkele waarschuwingen mee met betrekking tot regeneratie.  

Na eerst de verschillende richtlijnen voor noodremsystemen te hebben belicht informeerde Bert van de Ridder (MAN) de aanwezige NIVRE Register-Experts over de werking van de actieve veiligheidssystemen bij trucks van dit merk, waarvan de technische uitvoering zowel bij MAN als veel andere fabrikanten veel verder gaat dan de minimum wettelijke eisen, met name wat de herkenning van stilstaande objecten betreft. “De essentie van het EBA systeem is dat  de chauffeur gewaarschuwd wordt en als hij geen reactie geeft het systeem als NOOD-remsysteem ingrijpt.” Als voorwaarden voor een automatische ingreep stelde hij dat het eigen voertuig geen scherpe bocht maakt, de snelheid hoger is dan 15 km/uur, niet remt en evenmin richting aangeeft. Verder dient het zich voor hem bevindende obstakel permanent aanwezig te zijn, zich op dezelfde rijstrook te bevinden en zich in voorwaartse richting te bewegen of stil te staan. Hoewel ‘het systeem’ de chauffeur zowel visuele signalen geeft (knipperende lichten, waarschuwing via tekst in display) als het reduceren van het motorvermogen, benadrukt Van de Ridder dat de chauffeur altijd de controle behoudt en degene is die moet reageren als de situatie daarom vraagt.

Gerard van den Broek (ITAS Tachograaf Analyse) liet zien welke relevante informatie allemaal boven water gehaald kan worden bij het uitlezen en analyseren van de tachograaf. En dat is meer dan menigeen vooraf dacht dat mogelijk was. Gelardeerd met voorbeelden liet hij zien dat uit de Digitale tachograaf data belangrijke informatie is te halen met betrekking tot de toedracht van onder meer eenzijdige ongevallen, kop-staart botsingen, het kantelen van voertuigen, het scharen van vrachtwagencombinaties, het wel of niet verplaatsen van het voertuig (reed de truck achteruit of zijn achterligger naar voren?) en de oorzaak van ladingschade. Hiermee kunnen volgens hem drie soorten risicoanalyses worden gemaakt: een rijstijlanalyse van de chauffeur (op Co2/brandstof-verbruik), onderhoudskosten en schade(preventief) rijden, ongevallenanalyse (laatste remvertraging, reed het voertuig tijdens ongeval of stond het stil?, belading/voertuigschade) en routebepaling (loslocatie vaststellen, door acceleratietijden en afstanden te meten). Op basis van de uitkomsten kunnen vervolgens adviezen worden verstrekt ten aanzien van maatregelen ter verbetering.