Interview met branchebestuurder Personenschade Sandra van Amsterdam

Sandra van Amsterdam is NIVRE-re en zit 25 jaar in het vak. In november 2022 is zij toegetreden tot het branchebestuur Personenschade. Sandra is werkzaam bij de Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV).

Waarom en hoe ben je schade-expert geworden?
Ik heb een rechtenstudie met als richting Bedrijfsrecht gevolgd aan de Universiteit Leiden. Na mijn afstuderen kreeg ik het advies van mijn vader, die destijds assurantietussenpersoon was, om (tijdelijk) in het verzekeringswezen te gaan werken als schadebehandelaar. Zijn advies nam ik ter harte en ik ging in die functie bij een kleine verzekeringsmaatschappij aan de slag.

Als schadebehandelaar maakte ik daar voor het eerst kennis met het personenschaderecht. Ik was direct door het vakgebied gegrepen omdat alles wat ik in een baan belangrijk vond daarin samen kwam; het juridisch bezig zijn, het klantcontact, het vervullen van een sociaal maatschappelijke rol en het zoeken naar oplossingen.  Ik merkte dat een goede begeleiding van benadeelden door het letselschadetraject heen om uiteindelijk afscheid van elkaar te kunnen nemen met een redelijke schadevergoeding mij veel voldoening gaf.

Sindsdien ben ik mijzelf blijven ontwikkelen. Zo heb ik bij een rechtsbijstandkantoor gewerkt maar ook bij een toonaangevende verzekeraar en bij een letselschadebureau waar ik mijn NIVRE-re opleiding heb gevolgd. Sinds twee jaar ben ik werkzaam bij de FNV.

Door mijn werkervaring ben ik bekend met zowel het perspectief van de verzekeraar als met het perspectief van de belangenbehartiger.  Het voordeel van het kennen van beide kanten van de letselschadebranche, is dat je inzicht hebt in de problematiek van beide partijen. Je kunt je beter inleven. Op die manier kan ik tot een goede samenwerking komen en mijn cliënten zo optimaal mogelijk helpen en adviseren.   

Wat vind je zo leuk aan je vak?

Ik houd van afwisseling. Ieder mens is weer anders, heeft andere behoeften en loopt tegen andere problemen aan. Bij een letselschade is het leven van mensen vaak volledig ontregeld.  Met onze hulp kunnen ze op een goede manier hun leven weer voortzetten en hebben ze weer een (nieuw) toekomstperspectief. Hieraan bijdragen vind ik het mooiste van het vak.

Er moet voldoende tijd worden besteed aan het opbouwen van een goede relatie met cliënten. Vaak is het proces van het behandelen van een letselschade belangrijker dan de uiteindelijke schadevergoeding. Cliënten willen zich gehoord voelen en erkenning krijgen. Om tot een goed resultaat te komen moet je hun wensen en behoeften helder zien te krijgen. Het geeft mij veel voldoening om deze behoeften van de cliënt goed te onderzoeken en te kijken bij welk resultaat de cliënt tevreden is.

Onlangs ben je toegetreden tot branchebestuur.
Is er iets wat je wilt bereiken? Wat vind je zo leuk aan de bestuursfunctie?
Binnen NIVRE Personenschade zijn er experts aan de kant van de verzekeraar geregistreerd en aan de kant van de rechtsbijstand. Het lijkt mij een mooi doel als deze twee disciplines meer verenigd worden, waardoor er (een toename van) wederzijds begrip ontstaat. Ik geloof dat hierdoor een betere samenwerking kan ontstaan. Vervolgens kan daardoor het behandelen van letselschadeclaims sneller en prettiger verlopen.

Het is goed om te zien welke positieve ontwikkelingen er al hebben plaatsgevonden in de letselschadebranche vergeleken met 25 jaar geleden. Evenwel zullen er altijd onderwerpen blijven bestaan die het letselschadetraject negatief beïnvloeden en waarvoor in het belang van alle betrokken partijen een oplossing moet worden gevonden. Ik zie voor mij zelf als bestuurslid een actieve rol in het meedenken over beleidsmatige kwesties en actuele onderwerpen, zoals de niet gereguleerde belangenbehartiging en de vergoeding van de buitengerechtelijke kosten, maar ook over de wijze waarop de kwaliteit van de ingeschreven registerexperts het best gewaarborgd kan blijven (vakkennis, integriteit, communicatieve vaardigheden). Ik streef ernaar om te komen tot een verdere optimalisering van het letselschadetraject. Het vergroten van de zichtbaarheid van het NIVRE bij de achterban staat ook op mijn agenda. 

Waar sta je voor in het vak?
Zorgvuldigheid, deskundigheid, persoonlijke aandacht en vasthoudendheid zijn voor mij belangrijke eigenschappen voor het uitvoeren van mijn werk. Daarnaast dien je de tijd te nemen voor cliënten. Zo kan ik bouwen aan een goede relatie om het traject zo persoonlijk mogelijk te maken en om goed te kunnen acteren naar de behoefte van de cliënt. Ook neem ik hen graag veel werk uit handen zodat cliënten zich volledig op het herstel kunnen richten.

Hoe ziet een werkdag of -week er voor jou uit?

Mijn werkweek is heel afwisselend. Geen dag is hetzelfde. Elke zaak heeft iets anders nodig, waarbij verschillende werkzaamheden de hoek om komen kijken zoals: het afleggen van cliëntbezoeken, het opstellen van bezoekverslagen, het uitvoeren van belafspraken met alle partijen die bij het letselschadeproces betrokken zijn, het inwinnen en beoordelen van  medische adviezen, het opstellen van schadestaten en eindregelingen en de inschakeling van arbeidsdeskundigen.  Ook is het belangrijk om gevoed te blijven worden met kennis en om op de hoogte te blijven van alle actualiteiten in mijn vak. Derhalve maken cursusdagen, seminars en symposia ook onderdeel uit van mijn werkweek; sinds november is NIVRE daar ook regelmatig in te vinden.  

Dit werk blijft boeiend en na 25 jaar is het voor mij nog steeds een fantastisch vak.