Interview met Teun Verhoeven - bestuur NIVRE Start


Teun Verhoeven werkt als schade-expert bij Achmea en is onlangs toegetreden tot het bestuur NIVRE Start.

Teun Verhoeven: van automonteur tot schade-expert 
Teun Verhoeven heeft een bijzondere carrière achter de rug. Hij begon als automonteur bij een Mercedes dealer, maar stapte over naar Defensie toen de autotechniek in een crisis raakte. Na 13 jaar bij de Koninklijke Marechaussee te hebben gewerkt, besloot hij dat hij iets anders wilde doen. Hij kwam terug bij zijn oude liefde: de autotechniek. Maar niet als monteur, want daarvoor was hij te lang weggeweest. Hij vond zijn passie in het schadevak waarin hij een combinatie van al die aspecten heeft teruggevonden.

Sinds september 2021 werkt hij als schade-expert buitendienst bij Achmea en is hij bezig om NIVRE-expert te worden. Ook is hij onlangs toegetreden tot het bestuur NIVRE Start, waar hij zich inzet voor de belangen van beginnende experts.

Waarom wil je NIVRE-expert worden?
 
Teun ziet de titel van NIVRE-expert als een erkenning van zijn vakmanschap. “Je bent constant aan het leren en je vak aan het uitoefenen. De titel is dan de kers op de taart. Het heeft zeker meerwaarde vind ik.”

Je zit sinds kort in het bestuur NIVRE Start. Wat zou je willen bereiken?
“Uit eigen ervaring weet ik dat het niet altijd duidelijk is wat er van je verwacht wordt als beginnend expert, hoe de opleidingen verlopen en waar je terecht kunt met vragen. Daarom wil ik me als bestuurslid van NIVRE Start inzetten om meer duidelijkheid en ondersteuning te bieden aan mijn branchecollega’s die ook aan het begin van hun carrière staan.”

Ook wil hij zich inzetten voor de werving, naamsbekendheid en promotie van het vak op scholen. “Ik denk dat we als schade-experts en als NIVRE beter zichtbaar moeten zijn voor de starters en hen moeten laten zien hoe leuk en uitdagend ons vak is.”

Wat spreekt je zo aan aan het vak?
“Het is heel afwisselend en dynamisch. Je moet constant schakelen en plannen. Je hebt te maken met verschillende soorten schades en klanten. Je moet niet alleen zakelijk zijn, maar ook empathisch. Veel mensen zijn onthand als ze autoschade hebben en dan kun je veel voor hen betekenen door wat extra aandacht te geven, zaken te bespoedigen of dingen uit te leggen. Je creëert daarmee begrip en waardering. Het gaat dus niet alleen om het technische stuk, maar ook om het menselijke stuk. Dat geeft me veel voldoening.”