NIVRE Register-Expert Scheepvaart en Techniek aan het woord

18-10-2019 13:18

In gesprek met Rudolf Indemans, schade-expert in de branche Scheepvaart en Techniek bij BMT Netherlands B.V.

Iedere maand nemen wij u in een vaste rubriek mee in de wereld van de schade-expert. Deze maand in gesprek met Rudolf Indemans (32), schade-expert in de branche Scheepvaart en Techniek bij BMT Netherlands B.V.
 

Waarom heb je ervoor gekozen om schade-expert te worden?
Met weinig kennis van het vak maakte Rudolf Indemans ruim drie jaar geleden de stap naar de wereld van schade-expertise. Na zijn studie Maritiem Officier aan het STC in Rotterdam ging hij aan de slag op het water en begon hij zijn carrière via uitzendbureau Tos. Voorts maakte hij in 2010 de overstap naar RollDock Shipping in de functie van second engineer. Hierna ging hij in 2013 in dezelfde functie aan de slag bij Vroon Offshore Services.

Na 6 jaren op het water was Indemans toe aan een nieuwe uitdaging en vond het tijd voor een baan op het vaste land, met name omdat hij het reizen dat hoorde bij deze functie, minder leuk begon te vinden. Hij  solliciteerde op een vacature als schade-expert bij Verweij Hoebee Groep, tegenwoordig BMT Netherlands B.V., al wist hij niet wat het vak schade-expert precies inhield, omdat hij er nimmer van had gehoord of mee te maken had gehad. Bij Verweij Hoebee Groep begon zijn praktijkopleiding als schade-expert maar ook de opleiding tot NIVRE-expert.

Wat vind je het leukst aan je werk?
Indemans werkt nu ruim drie jaar als schade-expert en is nog steeds blij dat hij deze overstap gemaakt heeft. In het begin was het voor hem vooral een uitdaging omdat hij weinig van het vak afwist. Na zijn opleidingen is hij zeer enthousiast geworden over de schade-expertise, vooral de diversiteit spreekt hem aan. Hij vertelt: “Ik vind de variatie in het vak fijn, ik werk veel buiten kantoor en heb met veel verschillende mensen te maken”.

Op het gebied van schades is Indemans vooral geïnteresseerd in de technische schades, vanwege zijn werkervaring op het water. Zelf zegt hij: “Ik heb zelf op schepen gewerkt en vind het reuze interessant om machines/installaties uit elkaar te zien en te onderzoeken, hoe het allemaal in elkaar zit en werkt. Om er dan vervolgens achter te komen waar de schade zit en hoe het veroorzaakt is, dat vind ik erg leuk aan mijn werk”. 

Wat is de leukste/meest bijzondere ervaring die je hebt gehad als schade-expert?
De meest bijzondere ervaring als schade-expert beleefde Indemans in 2016. Hij was net aan de slag gegaan als schade-expert en werd gelijk op een grote schade gezet. In 2016 raakte een binnenvaartschip op het IJsselmeer in de problemen door hevige wind en golfslag. De laadbak en de voorste machinekamer liepen vol met water en het schip zonk in vrij korte tijd naar de bodem. De drie bemanningsleden konden veilig gered worden maar de schade was enorm.

Indemans werd tijdens het hele proces begeleid door zijn toenmalige directeur. Het was voor hem zeer uitdagend zowel op vaktechnisch gebied als op het gebied van omgang met alle betrokken partijen.

De taak van Indemans bestond uit het vaststellen van de aard, omvang en oorzaak van de schade. Daarnaast assisteerde hij bij het organiseren en begeleiden van de berging van het schip en haar lading. Maar ook bij het uitschrijven van een reparatietender en het begeleiden van de verzekerde bij het selecteren van een geschikte werf voor het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden.

Wat is de toegevoegde waarde van een NIVRE Register-Expert?
Sinds een halfjaar draagt Indemans de titel van NIVRE Register-Expert. Dit betekent dat hij zijn opleiding succesvol heeft afgerond en nu jaarlijks nog seminars en cursussen volgt om zijn kennis bij te spijkeren. Door de ervaring van Indemans op het water weet hij hoe het is om in de schoenen te staan van de schadelijdende partij. Dit zorgt ervoor dat hij zich goed kan inleven in zijn klanten. Door de opleiding heeft Indemans meer inzicht gekregen in de regels die komen kijken bij scheepvaart en de techniek die hierbij hoort. Voor Indemans geeft dit een zelfverzekerd gevoel tijdens het uitvoeren van zijn werk.

Ondanks dat Indemans de titel met trots draagt en zich bewust is van de toegevoegde waarde denkt hij dat het in de branche Scheepvaart en Techniek niet voor iedereen zo is. Hij zegt: “Ik denk dat het vooral aan onze branche ligt, bij andere branches is de NIVRE-titel misschien belangrijker om op een schade benoemd te worden".  

Hoe zie jij de toekomst van het vak?
De vergrijzing onder de Nederlandse bevolking is ook terug te zien in de schade-expertise. Vooral in de branche waar Rudolf in werkzaam is, Scheepvaart en Techniek, is het overduidelijk. Al ziet Indemans wel een verschuiving, was hij eerst een van de jongste op het kantoor, nu zijn er toch wat leeftijdsgenoten werkzaam bij BMT Netherlands B.V. De vergrijzing in deze branche is wel te verklaren, het is in de scheepvaart niet gebruikelijk om schade-expert te worden. Er heerst nog een bepaalde ouderwetse cultuur waarbij men groeit in bepaalde rangen waarbij schade-expertise niet aan bod komt. Indemans zegt: “Ik denk dat het belangrijk is om jongeren aan te sporen en te informeren over het vak schade-expert. Expertisebureaus moeten meer jongeren aantrekken en opleiden tot het mooie vak van schade-expert”.