Maritiem expert Guido Mast: “Iedere dag is anders”

Hij deed de Hogere Zeevaartschool in Amsterdam en ging vervolgens als stuurman op cruiseschepen de wereld rond. Tot hij er genoeg van had om maanden van huis te zijn. Omdat hij de maritieme wereld niet los wilde laten, met techniek én met mensen bezig wilde zijn, ging hij het gesprek aan met een expertisebureau. Hij was verkocht. Guido Mast trad in april 2019 in dienst van een maritiem expertisebureau.

Guido had geen idee wat het vak inhield toen hij op advies van een voormalige collega het gesprek aanging met Eelsing Expertises & Taxaties. “En het is zo’n geweldig leuk beroep! Je bent altijd met techniek bezig, omdat je onderzoek moet doen om te achterhalen wat er is gebeurd, wat er beschadigd is en wat er gerepareerd moet worden. Je hebt dus eigenlijk een controlerende functie en bent de ogen en oren van een verzekeraar. Jij bent immers op locatie geweest en hebt de situatie in kaart gebracht. Het is daarnaast de kunst om de summiere informatie die je aanvankelijk krijgt uit te bouwen naar een duidelijk verhaal en dat ook nog eens helder op papier te zetten. Want alles wat je ontdekt leg je vast in een rapport dat verzekeraars nodig hebben om te kunnen toetsen of het voorval gedekt is onder de polis. Zij hebben verstand van verzekeren en wij van de techniek. Bovendien is iedere schade anders, waardoor het nooit saai is. ‘s Ochtends weet je werkelijk niet wat je die dag gaat doen. Dat maakt ons werk ook zo avontuurlijk.

Echt, wij hebben het mooiste vak dat er bestaat. We zitten niet hele dagen achter een bureau, maar mogen op pad. Komen op grote en kleine schepen in de offshore, pleziervaart en de visserij en ontmoeten heel veel verschillende mensen. Vooral die combinatie van onderweg zijn en op kantoor rapporten uitwerken, de communicatie met veel verschillende partijen, het stuk techniek en de afwisseling in schades maken dat het een boeiend vak is. En wat ik misschien nog wel een van de mooiste aspecten van het werk vindt? Dat je mensen die in een nare situatie zitten oprecht kan helpen.”

Trots op de titel Register-Expert

Guido heeft het vak in de praktijk geleerd. “Het eerste jaar mocht ik met collega’s meelopen. Zo leer je hoe je mensen moet benaderen. Kennis van techniek is één ding, maar informatie uit mensen krijgen, dat is iets heel anders. Vervolgens moet je zien dat je alles in begrijpelijke taal op papier krijgt. Natuurlijk kijk je hoe collega’s werken en is het ook een kwestie van je gezonde verstand gebruiken, maar de fijne kneepjes van het vak leer je tijdens de opleiding van het NIVRE. Dat is ook de reden waarom mijn werkgever wil dat wij de titel Register-Expert halen. Het geeft een stuk meerwaarde, ook omdat de markt vraagt naar NIVRE Register-Experts. Het is de erkenning van de opgedane vakkennis en vaardigheden, en ik ben nu al trots dat ik straks die titel mag dragen.”

Deel uitmaken van het NIVRE heeft meer voordelen, volgens Guido. “Je bouwt er een netwerk mee op, want je komt elkaar bij het NIVRE tegen. En als je elkaar dan in het werkveld tegenkomt, bijvoorbeeld bij aansprakelijkheidskwesties zoals een aanvaring of een dispuut tussen een scheepseigenaar en een reparateur, dan verloopt het gesprek een stuk soepeler. Je kent elkaar immers al.”

Opleidingsmodules

Guido heeft inmiddels drie opleidingsmodules van het NIVRE afgerond. En dat zijn niet alleen modules die hij nodig heeft om kandidaat Register-Expert te worden. “Het NIVRE kent een onderbouw en een bovenbouw. Heb je de onderbouw goed afgerond én drie jaar werkervaring, dan mag je je inschrijven als kandidaat. Naast drie van de vier verplichte modules van de onderbouw, te weten Verzekeringskennis, Ethiek en Schriftelijk rapporteren, heb ik echter ook direct een module van de bovenbouw gedaan: Scheepvaart & Techniek 1. Ik heb namelijk besloten om niet eerst voor mijn kandidaats op te gaan, maar direct de titel Register-Expert te halen. Die kan je binnenslepen als je minstens drie jaar ervaring hebt als expert en de verplichte opleidingen uit de onder- en bovenbouw hebt afgerond. Nu hoef ik alleen nog maar de modules Mondelinge communicatie, Scheepvaart & Techniek 2 en Berging en hulpverlening te volgen.”

Guido is blij dat hij de opleiding tot maritiem officier heeft gevolgd, omdat dat zijn basis is om de techniek van een schip te begrijpen. “Het is een brede opleiding, want je weet niet wat er op je pad komt. Dat geldt ook voor schade-experts. Die moeten ook heel breed georiënteerd zijn. De ene keer heb je te maken met een schade na een aanvaring, de andere keer is er sprake van een olielek in de haven en een derde keer moet je je buigen over een technisch mankement, waardoor een schip schade oploopt.

Of we nu in de maritieme hoek, de bouwkundige, aansprakelijkheids-, letsel of chemische hoek zitten, voor alle branches geldt dat je met respect met anderen moet weten om te gaan. Dat je je kan inleven in de situatie van de ander.”

Nooit uitgeleerd

Guido is jonger dan de meeste experts, maar ziet zijn leeftijd niet als een probleem. “Oké, ik weet nog niet evenveel als iemand die lang in het vak zit, maar ik merk dat anderen mij wel willen helpen. Experts hebben over het algemeen een goede verstandhouding met elkaar. Dat staat ook in de gedragsregels van het NIVRE. Ondanks mijn leeftijd heeft men mij altijd serieus genomen. Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat. Dat betekent ook dat je nooit uitgeleerd bent. Dat kan ook niet, want de techniek blijft zich ontwikkelen. Gelukkig, want ik wil graag uitgedaagd worden. En dat lukt prima in dit vak.”