In Memoriam Daniël Hofmans - Grondlegger van het harmoniemodel

Toen ik in 1983 als aspirant schadecorrespondent bij een middelgrote assuradeur startte was er slechts een aantal mensen in de verzekeringsbranche dat bij iedereen in de branche  bekend was. Daan (Daniël) Hofmans, toen manager schade bij Das Rechtsbijstand was daar één van. Toen werd er al over gesproken dat Daan een mensgerichte manager was. In deze periode werden letselschades er nog “bij” gedaan. Schadebehandelaars behandelden materiële en letselschadeclaims door elkaar. Wat is er sindsdien veel veranderd!

Daan was er als een van de eersten van overtuigd dat het beter was om met een meer specifieke opleiding en ervaring letsel- en overlijdensschades te behandelen. Hij constateerde bovendien dat er sprake was van een grote mate van polarisatie binnen de schaderegelingsbranche. Het imago van aansprakelijkheidsverzekeraars was slecht, hetgeen kwam door een te zakelijke benadering van letsel- en overlijdensschades. Er was bovendien weinig aandacht voor de “soft skills” die binnen de personenschaderegeling een essentieel onderdeel vormen. Het niveau/deskundigheid en het moraal van de toen opkomende beroepsgroep van belangenbehartigers was ook in het geding.

Zelf leerde ik hem jaren later kennen tijdens een schaderegelingsoverleg (SRO). Dat was in het begin van de jaren 90 van de vorige eeuw. Ook toen al wilde Daan de wereld veranderen. In 1997 heeft dit geresulteerd in de start van een eigen letselschadebureau: “Hofmans Letselschade”. Zelf begon ik toen net als Personenschade-Expert. Het was altijd prettig om naast de zakelijke, inhoudelijke discussie die er zeker was, schades te regelen met de medewerkers van Hofmans Letselschade. Een prettige sfeer voor de mensen die daar werkten, maar ook voor de schaderegelaars, zoals ikzelf, om op kantoor te komen. Kwam je tijdens de middagpauze, dan kon je mee lunchen. Iets dat nu nog steeds gebeurt. Daan introduceerde ook kennismakingsbijeenkomsten in informele sfeer met de “tegenpartij”. Zo werden representanten van verzekeraars immers gezien. Dit zorgde voor een andere benaderingswijze; wij zijn allemaal, zij het vanuit diverse belangen en voor verschillende partijen, collega’s van elkaar. Uiteindelijk met het doel om de personenschadedossiers op te lossen. Daan noemde de discussie altijd hard op de inhoud en zacht op de relatie. Ten onrechte kreeg hij hierdoor soms de naam van “knuffelaar” binnen de branche. Daan zag, wat mij betreft, als geen ander dat ruzie maken en elkaar de tent uit vechten, alleen maar leidt tot ellenlang lopende dossiers, gefrustreerde partijen en een slecht imago voor onze branche.

In 2017 trad Daan terug en droeg hij het stokje over aan Annemiek van Reenen- ten Kate en Maaike van den Berg. Gelukkig hebben zij de cultuur binnen het bedrijf gehandhaafd. Fijn om bij te werken en ook mee te werken. Zelfs als je vanuit een andere invalshoek bij een personenschade betrokken raakt.

Daniël is, na een ziekbed, op 5 oktober 2021 overleden. Hij is 72 jaar geworden. Dank Daan voor datgene wat jij voor de personenschadebranche hebt betekend. Een belangrijke grondlegger van het harmoniemodel is ons ontvallen. Laten wij allen proberen om in zijn nagedachtenis zijn visie: “hard op de inhoud en zacht op de relatie” te blijven uitdragen.

Martin de Haan, 12 oktober 2021

Geen resultaten gevonden