Vice-voorzitter branche Brand Dennis Jansen: "Wees trots op wat je doet en draag dat uit!”

Dennis Jansen werkt als Senior-expert bij schade-expertisebureu EMN. Dennis heeft naast de titel NIVRE-re eveneens de FUEDI ELAE titel.  Dit voorjaar trad hij toe tot het branchebestuur Brand als vice-voorzitter. Per toeval kwam hij het vak schade-expert tegen en daar zit voor hem gelijk een van de actiepunten voor de komende jaren: de zichtbaarheid van het  NIVRE te vergroten.

Waarom werd jij schade-expert?

“Mijn vrouw werkte destijds als accountant en werkte tijdens een klus samen met iemand die schade-expert was geweest. Op basis van wat hij vertelde dacht zij gelijk: ‘Dit is iets voor Dennis’. Mijn achtergrond is heel anders. Ik heb de militaire academie gedaan en ben daar als officier opgeleid. Maar ik heb van alles gedaan. Sales, een tijd bij de politie gewerkt en via mijn vrouw kwam ik uiteindelijk dit vak tegen. Dat is volgens mij ook gelijk een probleem van het van schade-expert: het is een onbekend vak.”

Wat maakt het vak voor jou het mooiste?

“Mensen helpen en het gevoel van vrijheid, dat zijn voor mij de mooiste aspecten van het expertise vak. Je weet niet hoe je dag eruit ziet en dat is soms lastig maar het is anderzijds ook zo fijn.
Het is geen voorspelbaar vak en dat houdt het interessant.”

En nu in het bestuur, waar wil jij je de komende jaren op richten?

“Als schade-expert doe je er toe. Dat mag wel wat meer worden uitgedragen. We hebben een belangrijke sleutelpositie in schaderegeling. Als functieomschrijving hebben wij natuurlijk het vaststellen van de schade, maar de realiteit is dat je als expert ook meedenkt met een gedupeerde gericht op een oplossing. Je helpt iemand weer op weg en het blijft dus niet alleen bij het vaststellen van de schade. Dus we hebben echt een toegevoegde waarde, maar dat komt niet altijd goed naar buiten. Ook willen we graag stappen zetten in het meer professionaliseren van het NIVRE om ons vak het aanzien te geven dat het verdient.”

Hoe los je dat op?

“Een stap zou wat mij betreft ook zijn om onze zichtbaarheid te vergroten. Je ziet in berichtgevingen (media) altijd iemand van het verbond van verzekeraars of een makelaar, maar nooit de expert!
We moeten zorgen echt meer als autoriteit en gesprekspartner te worden gezien. Experts hebben veel kennis, kunde en een creatieve blik in huis en dat doet ertoe. Het is ook fijn om daarover met Raymond (Bothof, voorzitter branche Brand) en het bestuur te sparren. We hebben best ideeën die kunnen bijdragen om de zichtbaarheid van de beroepsgroep te vergroten.”

Wat kan men zelf doen om daaraan bij te dragen?

“Vertel wat je doet! Dat gebeurt nog te weinig, en dat blijkt ook uit de onbekendheid van het vak. Ik moest er ook via een omweg achter komen dat dit vak goed bij mij past. Het is geen beroep dat naar voren komt bij een beroepskeuzetest. Dus experts: Wees trots op wat je doet en draag dat uit!”